ПРОЈЕКЦИЈА ТЕЛЕВИЗИЈСКОГ КОНЦЕРТА РЕЈА ЧАРЛСА

 
Народно позориште Републике Српске вас са задовољством позива на пројекцију телевизијског концерта Реја Чарлса – сцена “Петар Кочић”, сриједа, 16. мај 2018. године у 20.00 часова (улаз са бочне стране).
 
УЛАЗ ЈЕ СЛОБОДАН!
 
Након пројекције слиједи разговор.
 
Разговор моделира Славиша Радан, драматург.
 
Гост Небојша Ристић, рок-критичар.
 
Реј Чарлс, правим именом Реј Чарлс Робинсон, један је од најважнијих музичара XX вијека на простору САД-а. Композитор, текстописац и један од твораца “соул” музичког правца насталог педестих година. Глас Реја Чарлса био је посве другачији од онога што се могло чути до тада. Изразито снажан, лако препознатљив, базирао се на мноштву необичних звукова насталих викањем и вриштањем, али контролисаним у потпуности. Тачније, савршено искориштеним да се суптилно постигне склад динамике и ритма, али и изрази емоција присутна у Рејовој души - она је и сувише интензивна да би се показала до тада уобичајеним вокалним извођењем. Значи, да би се пренијела порука, примат углавном преузима његов глас - постаје доминантан, и у односу на текст, и у односу на музику. За своје пјевање, Реј каже: „Када пјевам онда често плачем. Знам да кажу да мушкарци не би требало да плачу, али ја сматрам да је то погрешно. Плакање је за мене био начин да избацим из себе ствари које су дубоко, дубоко закопане. Плакање је осјећање, а имати осјећања значи бити човјек. О, да - ја плачем.” Трауматична искуства из раног дјетинства и младости у Гринвилу, Флорида, морала су обиљежити Рејов живот - његов млађи брат Џорџ, утопио се у шкафу за прање рубља када је имао три, четири године, а убрзо након тога, Реј је почео губити вид. У питању је посљедица глаукома, тј. гомилања превише течности у оку зато што одводни канали буду зачепљени. До своје седме године, Реј је био сасвим слијеп. Мајка успијева испословати да похађа Школу глувих и слијепих у Светом Августину, Флорида. Ту се образује, учи да свира клавир, оргуље, саксофон, кларинет, трубе. Кад је имао 14 година, у прољеће 1945. године, умире му мајка. То је за њега био огроман шок – тако млад остати сам на свијету. Ове двије смрти (брата и мајке) обиљежиле су његов живот као двије велике трагедије. Враћа се у школу али је врло брзо избачен из ње. Тако почиње да свира клавир у бендовима по Флориди – Џексонвилу, Орланду, Тампи. 1948. одлази у Сијетл свјестан да највећи хитови на радију долазе управо из сјеверних градова. 1950. одлази у Лос Анђелес, а 1953. године склапа кључни уговор са дискографском кућом Атлантик рекордс. Крајем 1954. снима "I've Got a Woman", пјесму која постаје његов први велики хит - нашла се на челу Р&Б (ритам и блуз) топ листе, мјесец дана након што је издата. Пјесма је представљала спој госпела (црначке црквене музике) и Р&Б–а, чиме установљава властити музички стил, касније познат као "соул". Иако је код публике пјесма одмах добро прихваћена, у почетку наилази на осуду конзервативне јавности и бива проглашен безбожником (због спајања црквене музике са „ђаволском”, тј. сексуалношћу), што, на срећу њје дуго потрајало - ипак је већина препознала квалитет новонастале музике. 1959. године снима "What'd I Say", другу можда кључну пјесму снимљену у Атлантик рекордсу, а која је врло занимљива због своје сложености – много музичких праваца, у њој је спојено. Уговор с Атлантиком му истиче у јесен 1959. године, након чега, у новембру 1959. потписује уговор са АБЦ-Парамаунт Рекордсом. 1960. године, снима „Georgia on My Mind”, први хит сингл са новом дискографском кућом. 15. марта 1961. године требао је наступити у Bell Auditorium у Августи, Џорџија, али је концерт отказао након протеста студената због сегрегације. Публика је требала бити подијељена - подијум је био резервисан за бијелце, док црнци нису смјели напуштати балкон. Стога му је заувијек забрањен наступ у Џорџији. Једном приликом, говорећи о стварима које раздвајају људе, Реј је изјавио: “Имућност раздваја људе. Сиромаштво их спаја. Ти имаш нешто шећера, а ја немам. Ја позајмим мало од тебе. Сљедећег мјесеца ти можда нећеш имати брашна. Е па, даћу ти ја мало мог.“ Важно је рећи да је инсистирао да у АБЦ-Парамaунту сними кантри албум. Тако настаје „Modern Sounds in Country and Western Music“ – најпродаванији албум. На њему је и Рејова верзија пјесме Дона Гибсона „I Can't Stop Loving You“ – кантри пјесма уз призвуке блуза и госпела. С обзиром да је често изјављивао да му музика корјење вуче из детињства, текст ћу завршити Рејовим освртом на кантри музику коју је у дјетињству слушао на радију. Негдје у почетку његове каријере, једном бјелачком кантри бенду је требао клавириста, па су га, мислећи да о музици бијелаца ништа не зна, питали: Ок, шта ти се свиђа у кантри музици? Рејов одговор је био: Свиђају ми се приче. О љубави и муци везаној уз њу… И притиску свијета.”
 
Славиша Радан

Add this to your website

Grad-Banja-Luka

mtel logo

 

 

 

bel-tv

 

nezavisne-novine-logo

 

radio-nes-logo

Kontakt logo-01 sajt